Szabad rablás van a kreatív iparban – Interjú Mátyás Kittivel
2020.04.20. In Egyéb kategória Szabad rablás van a kreatív iparban – Interjú Mátyás Kittivel bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
2020.04.20. In Egyéb kategória Szabad rablás van a kreatív iparban – Interjú Mátyás Kittivel bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Mátyás Kitti a ti:me Agency client service directora fog elődást tartani a Médiapiac és a HR Portál közös rendezvényén, az Employer Trending konferencián. Az esemény előtt a hazai kreatív piac HR helyzetéről kérdeztük.
Hogyan látja, milyen helyzetben van jelenleg a hazai kreatív ipar?
Úgy gondolom, érdemes több szemszögből megvizsgálni a kérdést. Ügynökségi oldalról, mint vezető azt mondhatom, hogy nagy baj van a szakmában, a munkáltatóknak sokkal nehezebb dolguk van, mint azelőtt, hogy az embereiket megtartsák, megfelelő szakmai tudással rendelkező embereket toborozzanak. Míg a másik oldalon, a munkavállalóknál megfigyelhető, hogy eljött az aranykor, az accountoknak, kreatívoknak sokkal nagyobb választásuk és szabadságuk van, kimondhatjuk, hogy ma ők vannak lépéselőnyben. Egy tehetséges, kiváló önéletrajzzal rendelkező accountért több ügynökség is versenyez és a végén ő választ. De még mindig szerencsésebb a helyzet velük, többen jelentkeznek accountok közül álláshirdetésre, mint kreatívokból. Egy szövegíró vagy art director már megteheti azt, hogy nem kötelezi el magát egy ügynökségnél sem, hanem free lancerként folytatja tovább, megtartva szabadságát. A kialakult helyzet miatt az ügynökségek egymástól próbálják elcsábítani a legjobb embereket, vagy fejvadászt felbérelve vadásszák le őket LinkedIn-en. Szabad rablás van a kreatív iparban. Az a cég, aki ezt nem ismeri fel, és sürgősen nem változtat, az ráfázhat.
Kinek a felelőssége egy kreatív ügynökségnél ezt a változtatást megtenni?
Egy HR-es felvétele önmagában nem megoldás a problémára. Rengeteg szempont játszik közre annál, hogy minek kell teljesülnie, ahhoz, hogy csökkentsük a fluktuációt. A vezetők szerepe megkérdőjelezhetetlen, az EQ (érzelmi intelligencia) az új szupererő, amit fel kell ismerni és el kell sajátítani egy menedzsernek. De ez csak az egyik a sok közül, mert egy szociálisan érzékeny, figyelmes és támogató vezetőtől még éhen halhat a munkavállaló. Nagyon fontos szempont a fizetés, illetve a különböző juttatások, mint továbbképzések, nyelvtanfolyam, vagy szakmai konferenciákon, különböző versenyeken való részvétel biztosítása. És persze az ügyfelek, hogy mennyire vonzó márkák vannak egy kreatív ügynökségnél. A társaságról, hangulatról, környezetről sem feledkezhetünk meg, belvárosi open office, kutyabarát iroda. Igyekszünk a ti:me Agencynél is megtenni a megfelelő lépéseket. Egyszóval bővíteni azon, hogy milyen csomagot tudunk ajánlani nekik.
Mi a helyzet a lojalitással?
Egyre inkább azt tapasztalom, hogy a lojalitás, mint fogalom megváltozott. Nagyon sok munkavállalónak nem célja kötődni az ügynökséghez, nem érdekli, hogy büszkén menjen vele a csatába, természetesen tisztelet a kivételeknek. Ezen azok a HR-es cikkek sem segítenek, amik azt mondják, hogy nem egészséges több évet eltölteni egy helyen, megvan az a minimum év, ami után szerintük váltani kell. Teszem fel a kérdést, ugyan miért? Miért nem lehet az, hogy valaki egy cégen belül akár 10 évet is eltöltsön, és ott fejlődjön, ha az perspektívát nyújt számára, megfelelő fizetést, jó munkakörülményeket. Számomra a lojalitás a munkámban olyan, mint a sportban, a Republic előtt 8 évig voltam egy csapat tagja, soha nem terveztem évente váltogatni a mezem. Anno accountként és most vezetőként is nálam elsődleges szempont, hogy tudok-e hinni, tudok-e képviselni egy céget, én ilyen Pál utcai fiúk típus vagyok. A ti:me Agency-s működésemet is ez határozza meg, hiszek a csapatban és bízom benne, hogy közösen véghez visszük missziónkat.
A külső szemlélő számára ebből mi látszik?
Külső szemlélő számára a tömérdek mennyiségű álláshirdetésből látszik, hogy az ügynökségek folyamatosan keresnek új embereket. Ez is több tényező miatt lehet, vagy egy tendernyerés esetén bővíteni kell a csapatot és azonnal szükségük van accountra, kreatív szakemberre vagy a folyamatos fluktuáció miatt emberhiányban szenvednek.
Mennyire képes a magyar oktatási rendszer megfelelő szakembereket képezni?
A magyar oktatási rendszer úgy gondolom, hogy próbál felzárkózni, a frissen végzett kommunikáció és média vagy marketing szakon végzett kollégáktól tudjuk, hogy egyre inkább a gyakorlati órákat helyezik fókuszba. Több szakmabeli meghívott vendéget hívnak el oktatónak. Vannak egyetemek, akik szorosan együttműködnek reklámügynökségekkel és saját órákat tartanak. Illetve fontos megemlítenünk az önképzést is, mivel a kreatív szakmában ez ugyanolyan fontos, mint az iskolai (ha nem fontosabb), mivel a digitális, gazdasági, vállalati trendek gyorsabban változnak mielőtt bekerülnének a tananyagba.
Forrás: mediapiac.com