Létezik a jó dizájnnak receptje?

Esztétikus, innovatív, fogyasztóbarát, környezettudatos? Milyen is a jó dizájn? Melyek azok a folyamatok, amik lázban tartják a tervezőket 2020 környékén? A Ti:me Agency csapata a comói A’ Design Award kiállításról, a kísérletezés fontosságáról és az előttünk álló új évtized lehetséges dizájnirányzatairól készített beszámolót. A magyar reklámügynökség azért vett részt az eseményen, mert az Ooops! márka számára készített futurisztikus koncepciójuk versenyzett, amelyet végül bronzdíjjal értékeltek a nemzetközi dizájnversenyen.

Az A’ Design Award versenyt 2008 óta rendezik meg az olaszországi Comóban, ahova Japántól, Londonon át az Egyesült Államokig érkeznek pályamunkák közel százféle dizájnkategóriában. A sok száz díjazott nevezés vizuális és koncepcionális élménye a Louvre állandó kiállításának pár óra alatti befogadásához hasonlítható, ami szinte lehetetlen küldetés. Ám egy rövid, szubjektív beszámolóval most kiemeljük a fontosabb, gondolatébresztő munkákat.

De mit ér az ötlet, ha az asztalfiókban marad? Az A’ Design Award verseny egyik nagy előnye, hogy ellentétben számos dizájnversennyel, ide nemcsak kész termékekkel lehet pályázni, hanem még meg nem valósult koncepciókkal, prototípussal vagy ötlettel is. Ez azért nagyon fontos, mert bár számtalan termék tehetné élhetőbbé környezetünket, azonban anyagi lehetőségek híján megmaradnak a fióknak. Az A’ Design Award a szakmai elismerésen túl megjelenést biztosít a koncepció kategóriában indított ötleteknek, a verseny logójával ellátott termékek pedig garanciát nyújtanak a minőségre, nemcsak a leendő fogyasztóknak, hanem akár azon gyártók számára is, akik potenciált látnak bennük, ám még csak fontolgatják a gyártás lehetőségét.

Trendek és tapasztalatok

A dizájnerek kiemelt feladata az, hogy jobbá tegyék a környezetünket. Számos dizájnelméleti diskurzus boncolgatta azt a kérdést, hogy milyen is a jó dizájn? Egyöntetű válasz nincs, azonban az A’ Design Award díjazottjainak munkáit végignézve körvonalazódhat számunkra, hogy milyen szempontok alapján érdemes ezt végiggondolni. A dizájn főbb alapelvei újra és újra manifesztálódnak tárgyainkban korszakoktól függetlenül, és ezek az alapvetések nem koptak, csak finomodtak az évek múlásával.

A dizájnelméleti szakemberek hosszú évek óta vallják, hogy a dizájn egyik fő feladata az, hogy valós problémákat oldjon meg, ami a közösségek hasznára válik, és a felhasználók igényeiből, ne pedig a tárgyak milyenségéből induljon ki a tervezés. A comói kiállítás tökéletesen reprezentálta ezt az igényt, és néhány olyan közös mintát is megfigyeltünk a különböző kategóriák között, amik inspirációként szolgálhatnak.

1. Minimalista formák és vibráló színek

A reklámzaj feloldása alakítja a tervezőgrafika trendjeit. A díjazott pályamunkák között megfigyelhető a minimalizmus, az úgynevezett Bold színek használata, illetve a vibráló és gazdag színek bátor párosításai. Ezek a termékek szinte leugranak a boltok polcairól, kitűnnek a hagyományos csomagolások mellől és élénk színeikkel, meglepően letisztult egyszerűségükkel beleégnek a retinánkba. Erre kiváló példa a Binh Coffee holografikus fóliával borított, rendkívül látványos csomagolása, amelyet arannyal jutalmazott a verseny zsűrije.

2. A tipográfia és tartalom egyensúlya

Van, amikor egy frappáns szöveg többet mond, mint egy figyelemfelkeltő illusztráció. A tipográfia dizájnelemként történő alkalmazása töretlenül népszerű, ez az A’ Design Awardon is megfigyelhető volt. A szövegekkel és szavakkal való játék nem csupán esztétikai funkciót tölt be, több munka koncepciójának az alapja a szavak mögöttes jelentésének és vizuális megjelenítésének egyensúlya. Az andalúziai Oliveda olívaolaj-alapú természetes kozmetikumok arannyal díjazott tipoalapú csomagolása még ennél is továbbmegy: napló-, illetve jegyzetszerűen szedi össze a márkával kapcsolatos értékeket, érdekességeket és személyes vallomásokat.

3. Az innováció az új tradíció

A kreatíviparban a dizájnvezérelt innováció és a versenyelőny nem ismeretlen fogalomtársítás. A fogyasztók életét olyan fejlesztésekkel könnyíthetjük meg, amelyek nemcsak az innovációt foglalják magukba, hanem a felhasználási területet is széles körben értelmezik. A technológia fejlődésével olyan termékek létrehozására vagyunk képesek, amelyekről az utóbbi évtizedekben csak álmodni mertünk. Ezek az innovációk nemcsak az ipari formatervezés területén jelentenek előrelépést, hanem a mindennapi eszközeinket is folyamatosan újraértelmezzük általuk. Lényegében az innovációk új szolgáltatásokat hoznak magukkal, mint például az Amazon Go, ám régi, jól bevált termékek gyártási folyamatain és használhatóságain is javítanak.

Ahhoz, hogy ezek az innovatív tervezések megfelelő táptalajt kapjanak, szükséges feloldani a gazdasági, kommunikációs és dizájnigények közötti határokat, amelynek elősegítését a nagy médiavisszhangot kapó dizájnversenyek támogatják. Egy ilyen, rendkívül érdekes megoldás volt számunkra az egyelőre még csak prototípusként létező EcoEgg Freshness Tag, amely egy kis, színváltó matricával jelzi a tojások frissességét. Az EcoEgg Freshness Tag matrica az alapján változtatja a színét, hogy a tojás belsejéből mennyi szén-dioxid távozik át a héján keresztül, ez alapján jelzi külső indikátorként annak belső állapotát.

Forrás: Kreatív Online